Можеби денес најголемата, но и воедно “најбезопасната” зависност за вашите најмали – зависноста од социјалните мрежи! Тинејџерите не се единствените кои се склони кон оваа прекумерна употреба. Што се случува ако родителите ги туркаат временските ограничувања пред екраните?
Можеби денес најголемата, но и воедно “најбезопасната” зависност за вашите најмали – зависноста од социјалните мрежи!Доколку пред десет години некој би ни кажал дека вака ќе ни изгледа нашиот социјалниот живот, ние дефинитивно силно ќе му се изнасмеавме. Денес, ваквата сцена ни е сè почеста и повообичаена, што веќе силно се одразува и на детската популација. Токму ова е темата со која психолозите интензивно се занимаваат во последниве неколку години и заклучоците до кои тие дојдоа беа многу интересни. Клучната компонента која создава зависност од социјалните мрежи е нормално, лачењето на допамин. Главниот проблем е во тоа што луѓето не знаат кога точно тоа ќе се случи и поради таа неизвесност, тие константно ги проверуваат социјалните мрежи, во потрага по ново количество допамин. Тоа е исто како кога би имале на масата еден сад, но не знаете кога во него ќе се појави нешто што вие многу го сакате, па затоа вие морате постојано да проверувате. Со тек на време, тоа несвесно ви е претворено во опсесија.
Во кој момент потпирањето и употребата на мобилните телефони и интернетот се претворија во зависност? Што вие можете да направите за да им помогнете на вашите деца да ја избегнат оваа денешна најголема зависност?
Не е голема тајна, тинејџерите имаат сложена и се понераскинлива врска со технологијата.
Тинејџерите денес се соочуваат со интензивни нивоа на притисок. Од нив се очекува да ја користат технологијата во и надвор од училницата за да направат подобра оценка, тие несомнено управуваат со нивниот социјален живот преку разни апликации и платформи за социјални медиуми и ја користат технологијата за да останат организирани и покрај своите многубројни активности. Понекогаш употребата на телефонот е врзана за рекреативни активности и може да им помогне да го ублажат стресот, но друг пат тие ги користат нивните телефони за да продолжат со нивниот зафатен живот.
Употребата на технологијата за децата воопшто не е лесна задача; не постои чист начин да се отстрани стресната технолошка активност.
Па, како можат родителите, а камоли децата сами, да се движат низ често стресниот свет на технологијата?
Иако не постои точна и прецизна дијагноза за “зависност од паметни телефони”, родителите е природно да се прашуваат дали очигледната опсесија на својот тинејџер може да се квалификува како зависност. Впрочем, тоа може да биде неверојатно фрустрирачки, вие постојано се обидувате да започнете разговор со некого, кога тие не можат да ги оттргнат своите очи подалеку од нивниот телефон.
Родители, потполно сте во право, вие имате причина за грижа!
Според резултатите од извештајот во 2018 година, се докажа дека 50 проценти од тинејџерите се “зависни” од мобилните уреди, додека 59 проценти од анкетираните родители веруваат дека децата се зависни од нивните уреди. Истражувањето исто така покажа дека 72 проценти од тинејџерите и 48 проценти од родителите ја чувствуваат потребата веднаш да одговорат на текстови, пораки за социјално вмрежување и други известувања; 69 проценти од родителите и 78 проценти од тинејџерите ги проверуваат своите уреди најмалку по час.
Извештајот од истражувањето на Пју од 2018 година покажа дека 45 отсто од тинејџерите велат дека го користат интернетот “речиси постојано”, а уште 44 отсто рекле дека одат онлајн неколку пати на ден. Според овој извештај, 50 проценти од тинејџерките се “речиси постојани” онлајн корисници, во споредба со 39 проценти тинејџери.
Извештајот од 2016 година укажува на користење на критериумите DSM-5 за компулсивно коцкање и злоупотреба на супстанции за да се спореди со проблематичната употреба на паметните телефони. Додека проблематичната употреба на паметните телефони не е дефинирана како зависност, може да се оцени како нарушување во однесувањето. Со оглед на тоа што тинејџерите ги користат нивните паметни телефони од различни причини, и лични и академски (често истовремено), помага да се фокусираат помалку на броењето на минути за користење и повеќе за тоа како тие ги користат нивните паметни телефони. Родителите многу го слушаат значењето на балансот на наставата, но дел од оценувањето за здрава рамнотежа лежи во разбирањето на тоа како тинејџерите всушност ги користат нивните телефони и каква цел им користи. YouTube, на пример, може да биде рекреативен и академски.
Кога родителите се залепени на нивните телефони, тинејџерите учат дека ова е соодветно однесување. Се држи до границите и границите што ги поставивте.
Верувале или не, употребата на паметни телефони може да биде од корист за тинејџерите. Тинејџерите користат паметни телефони за да се поврзат со своите врсници, да бараат помош за училишните задачи и дури можат да ги користат и апликациите за да им помогнат да се организираат. Иако можеби изгледа дека тинејџерите се постојано поврзани, многумина ги користат нивните уреди во граница на нормалното.
Важно е да ги поттикнеме нашите тинејџери да ја преземат контролата врз сопствената употреба на паметни телефони и самите да си создадат и да си одржуваат здрава рамнотежа.
Но, тинејџерите не се единствените кои се склони кон прекумерна употреба. Што се случува ако родителите ги туркаат временските ограничувања пред екраните?
Неколку работи што можете да ги направите за да ги дадете потребните насоки и поддршка го вклучуваат следново:
- Разговарајте отворено за придобивките и потенцијалните замки додека поминуваат време пред екранот.
- Не се обесхрабрувајте, на самиот почеток предавањето ретко ќе резултира со позитивни резултати, но побудувањето интерес кај вашиот тинејџер може да предизвика дури и нивно иницирање на овие разговори.
- Како премногу време поминато пред екранот влијае на нас физички, емоционално, академски и социјално?
- Што може да добиеме од одговорно користење на нашите паметни телефони?
Тинејџерите не се чувствуваат добро кога се фатени како постојано се набљудувани од некого. Постојат неколку апликации достапни за следење како и кога вашите тинејџери ги користат нивните телефони ( “screentime” или “timeusage” ). Можете да го користите ова за да го следите користењето и да си поставите здрава граница за одредени апликации ( на пример, xx часа дневно за социјалните медиуми ) и да ги исклучите апликациите во одредено време.
Разговарајте со своите тинејџери за здравите и реални граници!
Оброците, семејните излети и социјалните собири се примери за времиња кога се почестите проверки негативно влијаат врз односите!
Наместете ги границите за користење на екранот на минимум и држете се до тоа.